בטיחות ברכיבה על אופניים חשמליות

רכיבה על אופניים חשמליות או בכלל על כל סוג של רכב חשמלי , נותנת לנו הרגשה טובה , הרגשה של שליטה. כמו בכל דבר טוב, כדי להפוך את הרכיבה לחוויה טובה לחוויה בטוחה , בהגנה גם על הרוכב וגם על הסובב אותו ובנוסף גם על האופניים ,
מאחר והשימוש באופניים חשמליות הפך לנפוץ על ידי מבוגרים אך גם על ידי נערים ומתבגרים , והרכיבה הפכה להיות נפוצה בתוך הערים כבישים מדרכות , אפשר היה לראות בני נוער ואף למטה מכך רוכבים באופניים שאינם חוקיים ללא כל הגבלה של מהירות , ללא כל המצאי הגנה , ללא כל ידע בסיסי בחוקי התנועה ,וללא הבנה והפנמה והדרכה של נהיגה בטוחה באופניים שהפכו להיות כלי תחבורה מנועי לכל דבר ועניין
לאור מקרים רבים שבהם היה סיכון לרוכב ולהולכי הרגל ראה המחוקק, בוועדת הכלכלה של הכנסת ) צורך לקבוע כללים ברורים , שנותנים לצד הנאה גדולה גם הבנת גודל האחריות שיש על הרוכב .



כללי בטיחות לרכיבה בטוחה

  • חובה לחבוש קסדה בכל רכיבה
  • רכיבה על האופניים החשמליות מותרת מגיל 14 בשבילי אופניים בלבד , ומגיל 16 הנסיעה מותרת גם בכבישים ( ילד מתחת לגיל 14 אסורה עליו הרכיבה
  • הנסיעה לא תעלה על 25 קמש ואך ורק באופניים שההספק המרבי שלהם 250 ואט , ושהמנוע מפסיק לעבוד כאשר המהירות עולה על 25 קמש
  • חובה שעל האופניים יהיו אביזרי בטיחות ( צופר פנס קידמי פנס אחורי מחזיר אור גם מאחור וגם על הדוושות )
  • אסור לרכב על המדרכה , הנסיעה מותרת אך ורק בשבילי אופניים ובכבישים ( ובהתהם לחוקי התנועה
  • מוודאים שהאופנים עומדים בתקן ויש עליהם פרטים של :דגם , ארץ ייצור ,יבואן ויצרן .

 

אחריות ההורים

כמו שהייתם לצד הילדים שלכם כשהם למדו את הדברים הכי חשובים בחיים , ללכת , לחצות כביש , לרכב על אופניים  , ככה גם כאן הילדים שלכם זקוקים להדרכה נכונה איך לרכ בצורה בטוחה , ואחראית

  • למדו את הילד שלכם את חוקי התנועה אחרי הכל הם רוכבים על כבישים מלאי רכבים עם נהגים מיומנים שמכירים את סביבת הנהיגה בכביש ,
  • עברו איתם על התמרורים
  • לילדים יש לרוב שיגרה יום יומית תרגלו איתם מסלול בטוח לרכיבה
  • וודאו שהם שולטים באופניים ומיומנים בכל הפרטים הקטנים

בטיחות האופניים החשמליות

כבר כתבתנו כאן שהאופניים החשמליות הן כלי תחבורה ממונע לכל דבר , וכמו כל רכב או אופנוע שעובר פעם בשנה בדיקה ( טסט ) לבדוק עד כמה הוא כשיר לנסיעה , יש גם טיפול שותף שמתחזק את הרכב ושומר על התקינות שלו , כך גם באופניים החשמליות יש צורך לבצע טיפול כל כמה קילומטרים. בנוסף לכף , החוק מחייב אותנו בדברים הבאים :

  • חבישת קסדה
  • יש להשתמש במגיני ברכיים וידיים
  • פעמון
  • פנס בצבע לבן מלפנים ( הנראה לעין ממרחק של 150 מטר לפחות ) כמובן שתמיד אפשר לשדרג את הפנסים לטובים יותר
  • מאחור שיהיה מותקן פנס קבוע שמפיץ אור אדום
  • מחזירי אור בצבע צהוב על דוושת האופניים

תקינות האופניים החשמליות

כידוע נסיעה בטוחה היא נסיעה על כלי תקין , כמה דגשים שנוגעים בתחזוקת האופניים החשמליות בטיפול היום יומי שלו

  • בדיקת הכיסא שמחוזק טוב ובלי תזוזות
  • בדיקת הקידון
  • לבדוק אם הבלמים תקינים ( אם לחצת עד הסוף בבלם יד כנראה שמשהו בבלמים כבר שחוק ויש צורך בזמן הקרוב לטפל בכך )
  • בדיקת שחיקת רפידות הבלמים
  • משקל שמותר לשאת על הכלי עד 90 קילו ( מעל מבטל את האחריות שיש על האופניים ) אלא גם יוצר משקל יותר על הגלגלים וגורם לשחיקה מהירה שלהם ולשאר הציוד
  • חול ורטיבות פחות מומלצים לנסיעה או לבוא במגע איתם , זהו כלי שמשמש בעיקר לתנועה בעיר ופחות בשטח ( נסיעה עירונית מורידה את כמות הפנצ'רים בצורה משמעותית
  • מומלץ לשמן את השרשרת וגלגלי השיניים , יסייע לעבודה חלקה יותר של האופניים
  • חיזוק הברגים והאומים
  • בכל שינוי בנושא החשמל מומלץ להתייעץ עם מומחה לכך ' כדי לא ליצור מצב שבו, בפעילות לא נכונה שלנו נגרום לנזק בילתי הפיך לאופניים
  • צמיגים – מד הלחץ המומלץ בצמידים 40-65

 

שמירה על חיי הסוללה

  • לא לאפשר לסוללה הליתיום להתרוקן
  • במידה והאופניים החשמליות לא בשימוש יש לדאוג שהסוללה לפחות טעונה בין 55 עד שמונים אחוז
  • דאגו שהסוללה תיהיה טעונה כל הזמן אי אפשר לדעת מתי תגיע נסיעה לא צפויה
  • לפני שימוש ראשוני יש להטעין את הסוללה עד הסוף
  • שימוש במצערת יד אינו חוקי בישראל , על כל פנים השימוש בו ינצל את הסוללה במהירות רבה יותר וכן את המרחק שאפשר להגיע איתו
  • אין להטעין את הסוללות יותר מ24 שעות ברצף
  • סיימת להטעין יש לנתק את המטען מהחשמל
  • להקפיד בסיום הרכיבה שהאופניים במצב off
  • חשוב מאוד לציין שכל תיקון רצוי שיהיה אצל בעל מקצוע מוסמך לכך כדי למנוע סיבוכים , וגם כדי שלטיפול באופניים שלכם יהיה "אבא ואמא "



 

נגישות אתר